Opret afdød på fanen begravede

Når en begravedet skal indsættes på et gravsted, er der 2 forskellige måder, at gøre det på.
Den mest almindelige måde, er ved at bruge Digital Dødsanmeldelse, der henter alle oplysninger på afdøde samt gravstedsejer.
Den anden måde, som primært bruges ved indtastning af "gamle" afdøde fra eksempelvis den håndskrevne protokol.
Begge metoder er beskrevet i denne vejledning.

Opret afdød ved hjælp af Digital dødsanmeldelse

Gå ind i Kirkegård – gravstedskartotek og vælg fanen Begravede.

For at oprette en afdød, kan man stille sig i pladsnummer og trykke Detaljer. En nemmere måde, er dog at angive et pladsnummer i feltet (A i eksemplet) og herefter trykke på tabulatortasten på tastaturet.

Begge løsninger åbner gravpladsbilledet, men den sidste løsning sætter A ind i pladsnummer og stiller sig klar i CPR nr.

Opret tomme pladser

Tomme pladser oprettes ved at angive pladsnummeret på fanen Begravede i kolonnen pladsnr. Og trykke på knappen Gem eller F10 tasten. Herefter vil antallet af Ledige gravpladser i gravstedskartoteket op.


Visse felter er meget vigtige, at udfylde i Begravede skærmbilledet. Kun de vigtige felter er beskrevet i denne vejledning, da de øvrige felter kan udfyldes efter behov.

Rødt tal:

Efter feltet Ref. Nr. (over CPR-nr.) trykkes på den lille knap med pilen.  Dette åbner nedenstående billede, der viser oversigt over anmodninger til kirkegården:

Klik på den ønskede anmodning og klik herefter på Ok.
Oplysningerne fra anmodningen overføres herefter til vinduet Begravet.

Der hentes bl.a.

  • Alle oplysninger om afdøde
  • Pårørende, som typisk er gravstedsejer. Systemet vil spørge om pårørende skal oprettes som debitor på gravstedet. Svares ja, oprettes en debitor, som indsættes på gravstedet som gravstedsejer.
  • På fanen Handlinger hentes oplysninger som kistetype, brændingsnummer osv. hentet ind.

Kontroller at oplysningerne er korrekte og indtast evt. supplerende oplysninger vedr. den afdøde.

Hvad skal man selv udfylde:

For urner skal Nedsat dato angives, ligesom Fredn.tid/år og udløbsdato skal angives for både kister og urner.
Det er meget vigtigt at udløbsdato er udfyldt på den begravede, da udløbsdato på selve gravstedet styres af denne dato.

OBS. Skal gravstedet fornyes ændres der ikke på fredningstiden på den begravede. Fornyelser sættes på fanen fornyelser i gravstedskartoteket.

Fanen handlinger:

Flere af felterne på fanen Handlinger kan efterlades tomme, så detaljeringsgraden af oplysninger er op til den enkelte kirke at beslutte. Visse af er dog af stor vigtighed for gravstedsudløb mv. Disse felter er beskrevet herunder.

En rigtig god ide er at bruge tabulator tasten på tastaturet (sidder som regel over Caps Lock i venstre side af tastaturet) til at hoppe mellem felterne. På den måde vil systemet opføre sig bedst.

  1. Nedsat dato Angives kun for Urner, men her er den også meget vigtig for udløbsdato på gravstedet.
  2. Fredn.tid/år Hentes fra stamoplysninger på kirkegården. Kan dog rettes manuelt.
    Udfyldes manuelt også ved brug af digital dødsanmeldelse.
  3. Udløbsdato Fredningstidens udløb på den begravede. Beregnes af systemet på baggrund af feltet Fredn.tid/år. Kan dog også manuelt angives.
    Udfyldes manuelt.

Fanen bevaringsværdig

Kan udfyldes med en begrundelse for hvorfor en begravet er bevaringsværdig.
Bemærk i øvrigt, at kun Nationalmuseet og lokal museer kan gøre en begravet bevaringsværdig.
Efter udfyldning af tekst sættes hak i feltet Bevaringsværdig på gravstedsbilledet.

Fanen Bemærkning

Bruges til bemærkning om afdøde.



Opret afdød ved manuel indtastning fra eksempelvis gravstedsprotokol.


Indsættelse/oprettelse af afdød manuelt på en gravplads

Gå ind i Kirkegård – gravstedskartotek og vælg fanen Begravede.


   


For at oprette en afdød, kan man stille sig i pladsnummer og trykke Detaljer. En nemmere måde, er dog at angive et pladsnummer i feltet (031 i eksemplet) og herefter trykke på tabulatortasten på tastaturet.


Begge løsninger åbner gravplads billedet, men den sidste løsning sætter 031 ind i pladsnummer og stiller sig klar i CPR nr.



Opret tomme pladser


Tomme pladser oprettes ved at angive pladsnummeret på fanen Begravede i kolonnen Pladsnr. Og trykke på knappen Gem eller F10 tasten. Herefter vil antallet af Ledige gravpladser i gravsteds kartoteket op.


Visse felter er meget vigtige, at udfylde i Begravede skærmbilledet. Kun de vigtige felter er beskrevet i denne vejledning, da de øvrige felter kan udfyldes efter behov.

  1. Nummer er gravpladsnummeret og skal angives.
  2. CPR-nr. Angives kun, hvis man har det komplette CPR-nr. altså med de fire sidste numre. Har man ikke et komplet CPR-nr. efterlades feltet tomt og feltet Født dato udfyldes i stedet.

    (Har man CPR modul, gives mange af oplysningerne fra CPR. Dog ikke Dødsdato og ej heller de vigtige oplysninger på fanen Handlinger.)
  3. Fornavne Her angives alle fornavne og mellem navne.
    Akt. efternavn Aktuelle efternavn. Er det et tilgiftet efternavn, kan eget efternavn angives i feltet Eget efternavn.
  4. Dødsdato Skal altid angives. CPR leverer desværre ikke denne oplysning.
  5. Født dato Angives, hvis man ikke har et komplet CPR-nr ellers udfyldes dette udfra CPR-nr. Check i øvrigt feltet alder, da født dato i visse tilfældes sættes forkert for 1800 tals afdøde.


Hvad skal man selv udfylde:

For urner skal Nedsat dato angives, ligesom Fredn.tid/år og udløbsdato skal angives for både kister og urner.
Det er meget vigtigt at udløbsdato er udfyldt på den begravede, da udløbsdato på selve gravstedet styres af denne dato.

OBS. Skal gravstedet fornyes ændres ikke der ikke på fredningstiden på den begravede. Fornyelser sættes på fanen fornyelser i gravstedskartoteket.


Fanen handlinger:


Flere af felterne på fanen Handlinger kan efterlades tomme, så detaljeringsgraden af oplysninger er op til den enkelte kirke at beslutte. Visse af er dog af stor vigtighed for gravstedsudløb mv. Disse felter er beskrevet herunder.

En rigtig god ide er at bruge tabulator tasten på tastaturet (sidder som regel over Caps Lock i venstre side af tastaturet) til at hoppe mellem felterne. På den måde vil systemet opføre sig bedst.

  1. Kapel/kirke Hvis handlingen foregår et andet sted end i jeres kirke, kan det være en god ide, at udfylde feltet, så systematikken er, at feltet efterlades tomt ved handling i egen kirke.
  2. Bisat/begr. dato skal altid udfyldes, da datoen bruges til beregning af udløb på kirstebegravelser.
  3. Kis./Ur./Andet Skal altid angives
  4. Nedsat dato Angives kun for Urner, men her er den også meget vigtig for udløbsdato på gravstedet.
  5. Fredn.tid/år Hentes fra stamoplysninger på kirkegården. Kan dog rettes manuelt.
    Udfyldes manuelt også ved brug af digital dødsanmeldelse.
  6. Udløbsdato Fredningstidens udløb på den begravede. Beregnes af systemet på baggrund af feltet Fredn.tid/år. Kan dog også manuelt angives.

Fanen bevaringsværdig

Kan udfyldes med en begrundelse for hvorfor en begravet er bevaringsværdig.
Bemærk i øvrigt, at kun Nationalmuseet og lokal museer kan gøre en begravet bevaringsværdig.
Efter udfyldning af tekst sættes hak i feltet Bevaringsværdig på gravstedsbilledet.

Fanen Bemærkning

Bruges til bemærkning om afdøde.

Se iøvrigt vejledning i hvordan man indstiller visning på hjemmesiden Findgravsted.dk