Elektronisk/papir protokol
Elektronisk/papir protokol
Kirkeministeriet har aldrig officielt godkendt systemet men istedet overladt det til hvert enkelt provsti at bestemme om man må undlade, at bruge de håndskrevne protokoller.
De fleste provstier godkender ophør af den håndskrevne protokol hvis kirkegården har registreret alle gravsteder digitalt.
Nogle provstier beder om en udskrift ved provstesyn fra kirkegårdsystemet.
Vejledningen fra GIAS om kirkegårdsvedtægt og protokol.
Det følger af § 26, stk. 1, i bekendtgørelse om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde, at kirkegårdsprotokollen skal føres i 2 eksemplarer, der ikke må opbevares på samme sted og skal for hvert gravsted indeholde oplysning om:
- Gravstedets betegnelse.
- Nummer for hver enkelt gravplads i gravstedet.
- Navn, stilling, fødselsdato (personnummer) og dødsdag for de i hver enkelt gravplads begravede.
- Tidspunktet for hver enkelt begravelse/urnenedsættelse.
- Til hvem gravstedsbrev er udstedt (navn og personnummer).
- Tidspunktet for brugsperiodens udløb.
- Eventuel registrering af gravminder, jf. § 31, stk. 1, 1. punktum.
Det følger af § 26, stk. 3, 1. pkt., at en kirkegårdsprotokol kan føres på edb i et af Kirkeministeriet godkendt system. Hvis protokollen føres i et af Kirkeministeriet godkendt system, skal den ikke også føres i fysisk form. Dog skal fysiske protokoller, som tidligere er ført, fortsat opbevares.